over mij

MILC = Anouk van Mil. Ontwerper en mediamaker uit Rotterdam. En verzamelaar! Van bierviltjes, jumpsuits en van perspectieven. Invalshoeken, verhalen, gedachten. Over collectieve, vaak complexe thema’s. Uit verleden, heden en toekomst. 

Ik ben:
♦ ontwerper en mediamaker 
♦ verzamelaar en idealist 
♦ maker van 2D tot 3D, van print tot pixel

Maar bovenal strong believer in doen wat zin heeft en zin geeft. Good vibes creëren, nu en straks. Ontwerp is voor mij een deeltjesversneller, accelerator van goede energie en positieve intenties. Door het zien, laten zien, interpreteren en begrijpen van andere perspectieven.

Ik richt me op eigenzinnige en zinvolle ontwerpprojecten, die altijd een andere invalshoek laten zien: van nieuwe inzichten tot omdenken en het tonen van de andere kant van verhalen en gebeurtenissen. Het andere als onmisbare metgezel in plaats van storende tegenpool.

Voor de ander ben ik de ander.
Zijn we allemaal de ander.

 

Connect > Connect > Design

Door verhalen, gedachten en gebeurtenissen uit verleden, heden en toekomst te verzamelen en te delen, probeer ik inzicht te geven in het grotere geheel. Al onze onderlinge connecties daarbinnen zijn het onderwerp van mijn ontwerpen en concepten. Met een open, nieuwsgierige en connecting-the-dots benadering hoop ik zo ogen, gedachten en harten te openen. En wellicht zelfs wat deuren, muren en plafonds tussen en om ons heen.

De waarde van diversiteit en het belang van gelijkwaardigheid staan centraal in zowel mijn eigen werk als in samenwerkingen. Ik gebruik daarin ontwerp, onderzoek, geschiedenis, filosofie, heel veel plezier en een vleugje rock ’n roll.  

Verder ben ik ook:
♦ grafilosoof in constante ontwikkeling
♦ bierviltjesverzamelaar sinds 1992
♦ gifjesgek en hashtaghosselaar
♦ aan het sparen voor a-jumpsuit-a-day

Biografie

Anouk van Mil heeft een masterdiploma Bedrijfskunde (2004, Erasmus Universiteit Rotterdam) en een bachelordiploma van de Willem de Kooning Academie Rotterdam (2011).

Met een major in Marketing Management, werkte ze een paar jaar in theatermarketing (2004-2007) en startte ze haar eigen bedrijf in marketing en copywriting, genaamd MILC (2006). De culturele werkomgeving inspireerde om meer de ontwerpkant op te gaan. Tijdens haar studie aan de kunstacademie werkte ze meer en meer aan ontwerpprojecten, waardoor MILC uitgroeide tot een allround ontwerpstudio. In 2011 was ze voor 6 maanden trainee bij NOS op 3.

Van 2012 tot 2018 runde Anouk haar female fronted rockband of designers, gespecialiseerd in branding en allround communicatiedesign. Met 3 medewerkers en een aantal verschillende freelancers en stagiaires werkte ze onder meer aan de citymarketing campagne voor de gemeente Schiedam, campagnes voor de interne communicatie van de NOS, branding ontwerpen van advocatenkantoor Sprengers Advocaten, grafisch en identiteitsontwerp voor theatergezelschap De Stokerij, en vormgeving en projectmanagement voor een aantal festivals.

Na 10 jaar succesvol gewerkt te hebben in communicatiedesign voelde Anouk de behoefte om meer multimediaal, meer eenmalig en vooral meer aan sociale en game changing onderwerpen te werken. Ze besloot haar ontwerpstudio af te bouwen en in 2019 opnieuw op te starten als zelfstandig ontwerper. Sinds dat jaar volgt ze diverse cursussen om zich te verdiepen in de filosofie. In 2020 ze is geselecteerd voor Driving Dutch Design, het gerenommeerde talentontwikkelingsprogramma van ABN Amro, Bond Nederlandse Ontwerpers en Dutch Design Foundation en exposeert ze op Dutch Design Week.

Check ook mijn CV op linkedin.