Kunstmanifestatie Vruchtbare Grond

Open Expo

Noem het een kunstmanifestatie, een museumovername, een Gesamtkunstwerk, de grootste Artist in Residence in Nederland. Of noem het zoals het is: Open Expo! 4 dagen, 136 artiesten en een programma vol lezingen, workshops, uitvoeringen, concerten en meer.

De missie van Open Expo is het aanbieden en creëren van kansen voor lokale kunstenaars, om nieuw werk te maken, te exposeren en hun netwerk uit te breiden. Open Expo richt zich op openheid naar elkaar, de wereld en de diversiteit en rijkdom (van disciplines, ideeën, initiatieven, visies, ervaringen, enz.) in de kunstscène.

Kunstmanifestatie
De kunstmanifestatie Vruchtbare Grond had een eenvoudig concept: lokale kunstenaars vroegen een niet-lokale collega om samen, elk met 1 werk, 4 dagen te exposeren in het Stedelijk Museum Schiedam. Geen criteria en geen curatoren, iedereen en elk werk was welkom. Dit creëerde een unieke en open gelegenheid om te exposeren in een internationaal geprezen museum. De kunstenaars werden hun eigen curator en het debat over professionaliteit, kwaliteit en inclusiviteit van kunst werd geopend. Het resultaat was een overweldigend aantal van 136 nationale en internationale deelnemers, verspreid over alle kunstdisciplines.

Multidisciplinaire ontwerpuitdaging
Het multidisciplinaire ontwerpteam bestond uit ruimtelijke identiteitsontwerper Joch Elderkamp (Ge’staltung), architect Robbert Guis (Flocks) kunsthistorica Cilia Batenburg, evenementenorganisator Kim van Beek en Anouk van Mil (MILC). Onze uitdaging was om vanuit een zeer grote verscheidenheid aan werk een interessante en samenhangende tentoonstelling te ontwerpen met een duidelijke visie: eenheid door diversiteit.

4 Vruchtbare kunstgronden
We creëerden een Gesamtkunstwerk gevormd door 4 verschillende omgevingen. Elk kunstwerk werd, ongeacht naam of faam, ingedeeld in 1 van 4 Vruchtbare Kunstgronden: stad, polder, bos en strand.

  • Stad: druk, divers
    Meest kleurrijke, directe, bombastische werken werden verspreid over de muur en de vloer gepresenteerd. In de ruimte waren stoelen aanwezig om letterlijk in het stadse te gaan zitten, alleen of met anderen.
  • Polder: geordend, strak
    Alle werken werden geplaatst in een recht raster op ooghoogte. De grafische, abstracte en fotowerken gaven een gevoel van grip en duidelijkheid.
  • Bos: donker, sober
    De werken hingen als boomtoppen net onder het plafond. Het best te bekijken door op een kruk te klimmen.
  • Strand: licht, ruim
    Op zitzakken kon genoten worden van het kunstuitzicht aan de verre horizon, laag bij de grond.

 

Relevantie
Bijna 2500 bezoekers genoten van de manifestatie. Ze beoordeelden het 8,5 op 10. 68 kunstenaars uit Schiedam namen deel, 63 kunstenaars uit andere Nederlandse steden, 5 uit het buitenland: Brazilië, Congo, Hongarije, Duitsland en Luxemburg. Onder de werken waren 70 schilderijen, 38 foto’s, 26 tekeningen, 9 uitvoeringen, 8 illustraties. De leeftijd van de artiesten varieerde van begin 20 tot eind jaren 70.

De artiesten droegen ook bij aan een druk 4-daags, gratis te vullen programma. De uitvoeringen, lezingen, workshops, panels, rondleidingen, kunstfilms en meer brachten reflectie, discussie, plezier en ontmoetingen.

De manifestatie maakte de artistieke bodem van de stad zichtbaar en bevorderde en versterkte haar uitgebreide netwerk en gemeenschap. Het leidde tot een discussie over belangrijke kwesties in de kunstscene: kunstenaarschap, professionaliteit, esthetiek, openheid, kwaliteit. Het bracht inspiratie, bekendheid, nieuwe samenwerkingen en bemoedigde de verkoop.

Ter ere van zijn eeuwige impact kan de hele tentoonstelling online worden bezocht in een 360º Virtual Reality-ervaring.