over MILC

MILC is social designer Anouk van Mil

– multimediaal ontwerper; in beeld, tekst en concept
– dromer, denker, doener
– papierfetisjist
– gifjesgek en hashtaghosselaar
– amateurfilosoof in wording

Maar bovenal strong believer in doen wat zin heeft en zin geeft. Good vibes creëren, nu en straks. Ontwerp is voor mij een deeltjesversneller, accelerator van goede energie en positieve intenties. Door het zien, laten zien, interpreteren en begrijpen van andere perspectieven.

Ik richt me op eigenzinnige en zinvolle ontwerpprojecten, die altijd een andere invalshoek laten zien: van nieuwe inzichten tot omdenken en het tonen van de andere kant van verhalen en gebeurtenissen. Het andere als onmisbare aanvulling in plaats van storende tegenpool. Want voor de ander ben ik de ander. Zijn we allemaal de ander.

De waarde van diversiteit en het belang van gelijkwaardigheid staan centraal in zowel mijn eigen werk als in samenwerkingen. Ik gebruik daarin ontwerp, onderzoek en ontzettend veel plezier en nieuwsgierigheid. 

Verder ben ik ook:
– bierviltjesverzamelaar sinds 1992
– detail pietlut

– songtekstjukebox, in m’n eigen hoofd
– jumpsuit aficionada
– pleitbezorger van vakantiegevoel-in-ieder-moment


Van visueel vertaalster naar visueel vertelster

Na de kunstacademie in Rotterdam – mijn 2e studie, na eerder al de master Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit te hebben afgerond – rolde ik in het zelfstandig ondernemen. Dit ging als een trein, wellicht door de combinatie creatief (academie) en strategisch (bedrijfskunde). Er kwam personeel bij, meer en grotere projecten en trajecten. Het motto van mij en mijn collega’s was We like to move it move it. Ontwerpen die doen bewegen, die iets in gang zetten. We werkten onder andere voor Centrum Beeldende Kunst Schiedam, Conny Janssen Danst, De Kroepoekfabriek Vlaardingen, Theatergezelschap De Stokerij, gemeente Schiedam, Fotofestival Schiedam, Loopuyt Distillers & Co, NOS op 3, S’DAM (Stichting Promotie Schiedam), Sprengers Advocaten Utrecht, Stedelijk Museum Schiedam, TEDxRotterdam en anderen.

Echter na jarenlang dit bureau gerund te hebben, bemerkte ik een onderbuikgevoel bij mezelf. We moved it moved it, maar gaven daar vooral invulling aan door heel hard te rennen voor alles dat er voorbij kwam. We maakten het één na het andere toffe ontwerp, maar altijd vanuit initiatieven en wensen buiten onszelf. De maatschappelijke, toegevoegde waarde van zowel mijn ontwerp als mijzelf miste ik.

Daarop heb ik een grote beslissing genomen. En dat was het afbouwen van het goedlopende ontwerpbureau en in het voorjaar van 2019 te (her)starten als zelfstandig ontwerper. Waarbij inhoud en vorm in mijn werk altijd samen bewegen, en doen bewegen. Maar waar ik bovenal visueel de verhalen kan en mag vertellen die ik waardevol vind, op de – crossmediale – manier die ik goed vind en met gelijkgestemden die dat met me delen.

 

Check ook mijn CV op linkedin.